Social Media Lab
Erwin de Beer over Creatieve Weg:
“Het Social Media Lab van de is een nieuwe voorziening waarin/waarmee toegepast wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan aan en/of met behulp van sociale media. Vanuit het lab bieden wij bij zo’n onderzoek een gestructureerde werkwijze, hulp en ondersteuning, tools en technieken en eventueel ook mensen (student-onderzoekers en/of docent-onderzoekers) die een social media onderzoek kunnen uitvoeren.
De opdracht aan Creatieve Weg ging over de uitdaging waar het Social Media Lab in maart 2013 voor stond: het lab was in principe klaar voor gebruik maar miste nog mankracht. Aangezien het een project van de Hanzehogeschool Groningen is, waren wij vooral op zoek naar studenten. De opdracht die geformuleerd werd is: “Hoe vinden wij studenten voor het Social Media Lab?” De medewerkers van Creatieve Weg organiseerden een creatieve sessie met negen studenten van zeer verschillende studierichtingen uit drie verschillende instituten voor hoger en wetenschappelijk onderwijs en drie medewerkers van de Hanzehogeschool Groningen.
In de sessie werd de creativiteit van deze deelnemers op deskundige wijze geprikkeld. Dit leidde tot drie zeer uitvoerbare oplossingen: een ontwerp voor een prettige fysieke werkomgeving met een professionele en tevens sociale uitstraling; een voorstel om de activiteiten van het social media lab direct aan het onderwijs van de Hanzehogeschool Groningen te koppelen en een plan waarmee de kracht van het Social Media Lab op virale wijze te visualiseren is. Elk van deze drie oplossingen wordt op korte termijn uitgevoerd: de fysieke omgeving zal eind mei 2013 in pilot gereed zijn. Ook in mei 2013 worden de activiteiten van het Social Media Lab voor de eerste maal direct gekoppeld aan onderwijs van het Instituut voor Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen. Tenslotte kan er na de zomervakantie van 2013 een stagiair of afstudeerder van de opleiding Communicatie aan de gang met het realiseren van de virale boodschap.”